FAQ til Be18 installation og brug

Indhold på denne side







Køb af Be18

Spørgsmål
Hvor henter jeg programmet Be18?

Svar
Du har modtaget en e-mail med dine login-oplysninger. I e-mailen står der også, hvor du kan hente programmet.

Du skal logge på http://be18.sbi.dk. På siden kan du downloade den seneste version af programmet Be18 under punktet ’opdatering’.


Installation

Spørgsmål
Kan Be18 køre på min Apple computer?

Svar
Ja, programmet kører på platforme med styresystemet Mac OS X og Microsoft Virtual PC for Mac emuleringssoftware.

Spørgsmål
Jeg har netop installeret den nye Be18, men den siger at licenskoden er udløbet? Men de andre i klassen kan godt bruge Be18?

Svar
Prøv at køre vores program BeLicenseCleaner, og installér Be18 igen. Så burde det virke.

Spørgsmål
Er en server licens til fx tre brugere personlige eller låst til maskinen, så det kun er de tre brugere, der kan bruge Be18?

Svar
En serverlicens til Be18 er ikke personlig eller låst til maskinen. så når I har en 3-bruger serverlicens kan I være 3 brugere på samtidig, og man kan skiftes/deles om licenserne.

Spørgsmål
Jeg har en enkeltbrugerlicens. Kan vi være flere brugere af den; bare vi ikke logger på på samme tid?

Svar
Nej. En enkeltbrugerlicens er personlig og må ikke deles med andre. Hvis I er flere brugere, skal I have flere licenser. En løsning kunne være en Serverlicens, hvor adgangen ikke er personlig.

Spørgsmål
 Er der ikke noget med at man har gratis adgang til beregningsvejledningen SBi-anvisning 213, når man har abonnement?

Svar
 Jo! Ebogen af SBi-anvisning 213 følger automatisk med installationen af programmet. Du kan nemmest finde ebogen ved at søge på "sbi-anvisning 213" i søgefeltet i Windows-startknappen nede i venstre hjørne:

Windows start.JPG

Spørgsmål
Jeg har en PC der kører Windows 7. Jeg har forsøgt at installere Be18, men Windows giver mig ikke lov.

Svar
Du kan godt installere og køre Be18 på Windows 7. Lokaliser filen ’Be18vX.exe’ i stifinderen. Højreklik på filen, og vælg kør som administrator. Eller hent og kør den seneste version af installationsfilen til Be18 fra http://be18.sbi.dk.

Spørgsmål
Jeg har en pc der kører Windows 7 (eller Windows 8 eller Windows Vista) og jeg har forsøgt at installere Be18, men installationen starter ikke.

Svar
Det skyldes sandsynligvis at der er et allerede kørende program som blokerer for installationsprogrammet. Det er derfor en god ide at lukke alle kørende programmer inden start af installationen. Hvis dette ikke hjælper kan der være en process som blokerer for afviklingen, det kan fx. dreje sig om:

  • Logitech drivere 
  • Bluetooth drivere 
  • Driver til styring af berøringsfølsom skærm
  • Windows Smartscreen
  • Processer til styring af Adobe programmer
  • Visse anti virus programmet kan blokere for installationen

Åben joblisten på pc'en - gøres ved at højre-klikke på Windows bjælken - normat i bunden af skærmen - og vælge "Start jobliste". Skift til fanen "Processer" og luk de kørende processer en ad gangen. Luk kun processer som ikke er mærket med brugernavnet SYSTEM.

Virker dette ikke, så anviser Microsoft en mulig vej, nemlig en Clean Boot: 

Det skyldes sandsynligvis at der er et allerede kørende program som blokerer for installationsprogrammet. For at starte installationen kan det være nødvendigt at lave en "ren start" af pc'en (se beskrivelse af fremgangsmåden hos Microsoft på: http://support.microsoft.com/kb/929135/en-us).

Det er under alle omstændigheder vigtigt at man har rettigheder som administrator på pc’en for at få Be18 installationen til at køre problemløst. 


Opdatering

Spørgsmål
Hvordan henter jeg en opdatering af Be18-programmet?

Svar

Du kan ikke blot hente opdateringen. Du skal hente nyeste version af programmet.
Gå ind på http://be18.sbi.dk/. På siden skal du logge på med ’License’ (licensnummer) og ’password’ (adgangskode), som tidligere er fremsendt. Husk at der er forskel på store og små bogstaver. 

Hvis ikke du kan finde dine login-oplysninger kan du kontakte os ved at på tlf. nr. 99 40 23 80 eller skriv til e-mail: licens@sbi.aau.dk.

For at hente programmet går du således:

  • Når du er logget ind på http://be18.sbi.dk/ gå ind under punktet "Alle versioner"’
  • Klik på sidste nye version (der er inkl. opdatering).
  • Vælg 'Kør' for at starte installationsprogrammet.
  • Følg installationsvejledningen.
  • Husk forskel på store og små bogstaver og mellemrum der hvor du indtaster ’License’, ’Company’ og ’Password’.

Spørgsmål
Skal jeg afinstallere Be15 fra min PC før jeg opdaterer til Be18?

Svar
Be15 behøver ikke at blive afinstalleret. Be18 (9.18.1.4) bliver som standard installeret i Programmer\sbi\be18\9,18,1,4  og overskriver således ikke den tidligere version. Start den nye version fra: start/alle programmer/sbi/Be18 (9.18.1.4).

Opdateringer af samme version bliver installeret i samme mappe. Mens opdateringer, som ændrer beregningerne, vil blive installeret i en ny mappe, således at gamle versioner altid bevares.

Spørgsmål
Kan jeg opdatere til Be18 uden at have Be15 installeret?

Svar
Ja, du kan sagtens installere Be18 selvom du ikke har Be15 installeret.

Spørgsmål
Jeg har opdateret licensen til min Be15, men jeg bliver ved med at få beskeden "Licensen er udløbet". Jeg kan starte programmet fra installationen uden denne besked. 

Svar
Udløbsdatoen er af ukendte årsager ikke opdateret korrekt på din pc. Prøv at højre-klikke på ikonen for Be18, og vælg at køre programmet som administrator. 


Bortkomne adgangskoder og udløbne licenser

Spørgsmål
Hvilke login-oplysninger skal jeg bruge hvor?

Svar
Du skal bruge login-oplysninger på det websted, hvor du henter Be18 og du skal bruge login-oplysninger, når du installerer programmet.

Login-oplysninger får du, når du køber programmet.

For at logge på http://be18.sbi.dk skal du bruge:

  • License (brugernavn)
  • Password (adgangskode)

For at installere be18 skal du bruge:

  • License (brugernavn)
  • Company (virksomhed)
  • Password (adgangskode)

Spørgsmål
Jeg har glemt mine login-oplysninger. Hvordan får jeg fat i login-oplysningerne?

Svar
For at få fat i dine login-oplysninger kan du kontakte os og oplyse dit navn og adresse. Tlf. nr. er 99 40 23 80 eller skriv til e-mail: licens@sbi.aau.dk.

Du kan også benytte linket Glemt licenskode her.

Hvis du har studielicens skal du have din adgangskode fra din underviser.

 

Spørgsmål
Når jeg prøver at indtaste mine brugeroplysninger, virker koden øjensynligt ikke.

Svar
Det er vigtigt, at oplysningerne indtastes præcis, som de står i licensen med store og små bogstaver og uden ekstra blanktegn. Desuden skal du have administratorrettigheder på den pc eller server du installerer programmet på. 

Spørgsmål
Når jeg åbner Be18 får jeg at vide at min licens er udløbet. Hvad gør jeg?

Svar
Hvis du har betalt den årlige licens kan du kontakte os på telefon 99 40 23 80 eller på e-mail licens@sbi.aau.dk og bede om at få udløbsdatoen opdateret på din licens. Herefter skal du også selv opdatere udløbsdatoen i Be18. Se næste spørgsmål og svar.

Spørgsmål
Jeg får oplyst at udløbsdatoen på min licens er opdateret, men det kan ikke lade sig gøre at opdatere udløbsdatoen i programmet. Hvad gør jeg?

Svar
Send en mail til be18@sbi.aau.dk og bed om en reg-fil, som kan bruges til at opdatere udløbsdatoen. Husk at oplyse dit ’License’ (brugernavn), som er BEXXXX.

Du modtager pr mail en fil som hedder <licensnummer>.reg, bexxxx.reg. Filen er pakket som en zip-fil, så den ikke bliver sorteret fra som vedhæftet fil til en e-mail.

Dobbeltklik på filen, pak reg-filen ud og kør den ved at dobbeltklikke på den, eller lokalisere den via ’Kør’ under Start-knappen. Når du bliver spurgt, skal du benytte den adgangskode du bruger, når du opdaterer programmet. Svar ja til at tilføje oplysningerne fra filen til registreringsdatabasen. Herefter er udløbsdatoen for Be18 blevet opdateret.

Du kan også højre-klikke på Be18 programikonen og vælge at køre programmet som "Administrator". Dette vil ofte få programmet til at starte normalt.

Spørgsmål
Hvordan opdaterer jeg udløbsdatoen til Be18?

Svar
Opdateringen skal gennemføres på alle pc'er, hvor Be18 er installeret. Husk derfor at opdatere udløbsdatoen i tide. Opdatering af udløbsdatoen sker under Hjælp/Opdater udløbsdato. Følgende vindue fremkommer.
udlobsdato.png

Klik ’Opdater’.

Spørgsmål
Jeg har opdateret til Be18, men det er Be15 som starter hver gang jeg åbner programmet. Hvad er der galt?

Svar
Hvis du starter programmet fra en gammel genvej på skrivebordet skyldes det at denne stadig peger på Be15. Opret en ny genvej til skrivebordet ved at klikke på Start, lokalisere Be18 under programmer. Herefter højre-klikker du på Be18, (9,18,1,4) og vælger ”kopier”. Skift til skrivebordet, højre-klik og vælg ”Indsæt”.


Visning af resultater og nøgletal

Spørgsmål
Vi har modtaget og installeret Be18, men oplever problemer i forbindelse med visning af resultater. Problemet opstår ved visning af resultatark og ved visning af rapport med nøgletal.

Svar
Resultater og nøgletal gemmes som filer i formatet XML med samme navn som modellen, men med tilføjet ’_RES’ hhv, ’_KEY’ (parcelhus_RES.xml hhv parcelhus_KEY.xml). Filerne gemmes i samme mappe som modellen. Filerne åbnes automatisk af pc’ens standardprogram for læsning af XML-filer (normalt Internet Explorer). Resultaterne udskrives ved hjælp af fortolkning med et "style-sheet", som er placeret samme sted som resultat- og nøgletal filerne.

Årsag 1

Årsagen kan være pc'ens opsætning og brugerens tilladelser. Gem modellen i en ny mappe i ’Dokumenter’ (ofte ’C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Dokumenter\’) og tryk igen på den ønskede knap. Brug ’Gem som’ under menuen ’Fil’ for at gemme et andet sted.

gem-som.png

Årsag 2

En anden årsag kan være at Be18 er flyttet til en anden mappe end den mappes som blev valgt ved installationen, eller at mappen efterfølgende er blevet omdøbt.

Flyt/omdøb mappen med programmet tilbage til den oprindelige placering/navn eller installer programmet på ny.

Svaret findes også i Be18 under Hjælp/Emner i hjælp. Under punktet: 'Brugergrænsefladen/Problemløser' er problemet beskrevet.

Spørgsmål
Hvorfor får jeg fejlmeddelelsen 'xml-siden kan ikke vises' når jeg trykker på ikonet

fig1.gif

i værktøjsbjælken

eller på ikonet

fig2.gif

under menupunktet 'Vis'?

Svar
Resultater og nøgletal gemmes som filer i formatet XML med samme navn som modellen, men med tilføjet "_RES" hhv, "_KEY" (parcelhus_RES.xml hhv parcelhus_KEY.xml). Filerne gemmes i samme mappe som modellen. Filerne åbnes automatisk af pc'ens standardprogram for læsning af XML-filer (normalt Internet Explorer). Resultaterne udskrives ved hjælp af fortolkning med et "style-sheet", som er placeret samme sted som Be06 programmet.

Årsag 1

Årsagen kan være pc'ens opsætning og brugerens tilladelser. Gem modellen i en ny mappe i "Dokumenter" under "Skrivebord" (ofte "C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Dokumenter\") og tryk igen på den ønskede knap. Brug "Gem som" under menuen "Fil" for at gemme et andet sted.

gem-som.png

Årsag 2

En anden årsag kan være at programmet er flyttet til en anden mappe end den mappes som blev valgt ved installationen, eller at mappen efterfølgende er blevet omdøbt. Flyt/omdøb mappen med programmet tilbage til den oprindelige placering/navn eller installer programmet på ny.

Spørgsmål
Resultat og nøgletal kan ikke vises, når jeg klikker på ikonet for resultat-rapport eller rapport med nøgletal åbnes i stedet en ny Be18.

Svar
Årsagen er at der er knyttet et forkert program til visning af xml-filer. Lokaliser en resultat- eller nøgletalsfil (model_res.xml eller model_key.xml) med stifinderen.

  • Højreklik på filen
  • Vælg 'Åbn med'
  • Vælg program…
  • Vælg fx Internet Explorer, Firefox eller en anden browser og kryds af nederst ved 'Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil'.
  • Afslut med OK.

Uopvarmede rum

Spørgsmål
Jeg kan ikke bruge fanebladet ’Uopvarmede rum’. Hvad kan det skyldes?

Svar
Du skal højreklikke på 'Upvarmede rum', og tilføje et skema for et uopvarmet rum.

Tryk F1 fra Be18 for Hjælp, og kig under Brugergrænsefladen/Navigation i programmet.


Om Hjælp i Be18

Spørgsmål
Hjælpesiderne vises ikke korrekt, der vises kun en standardtekst om at siden ikke kan vises. Hvad skyldes det?

Svar
Hvis du har installeret sikkerhedsopdatering 896358 eller Windows Server 2003 SP1 vises emnerne i CHM-filen (Be18 Hjælp) ikke. Windows Server 2003 SP1 og sikkerhedsopdateringerne 896358 og 840315 omfatter ændringer af InfoTech-protokollen. Disse ændringer blev indført for at mindske sikkerhedssvagheder i HTML Hjælp. I Microsoft knowledge base findes en beskrivelse af en løsning på problemet. Benyt metoden beskrevet i eksempel 1 eller 2 for at løse problemet.

Hvis du ikke ønsker at åbne for det sikkerhedshul, som er beskrevet i ovenstående artikel, kan Be18 hjælpefilen (be18.chm) placeres på et lokalt (ikke netværksdrev) drev (fx C:) og åbnes manuelt. Alternativt kan Be18 installeres på et lokalt drev.


Be18 kan ikke starte

Spørgsmål
Be18 lukker ned med en fejlmeddelelse hver gang jeg forsøger at starte programmet.

Svar
En mulig årsag kan være at du benytter en Logitech mus med en ældre version af den tilhørende SetPoint driver.

Forsøg at installere en ny version af driveren som du kan hente fra Logitech's hjemmeside (sørg for at alle programmer er lukkede under installationen). Hvis dette ikke løser problemet bedes du kontakte SBi med en e-mail til be18@sbi.aau.dk.