Forskningsudgivelse

Kommunikation om klima. Evaluering af 'Det klimavenlige Danmark'

Evaluering af effekten af formidling af viden om klimaproblemer og energibesparelser til den brede befolkning gennem henholdsvis brug af hjemmesider og gennem tv-programmer

I denne rapport sammenfattes resultaterne af en evaluering af effekten af formidling af viden om klimaproblemer og energibesparelser til den brede befolkning gennem henholdsvis brug af hjemmesider og gennem tv-programmer.

Rapporten konkluderer, at hjemmesiderne særligt appellerer til en gruppe, som også står for nogle af de største CO2-udslip – nemlig de 30-50-årige parcelhusejere. Det er dog særligt dem, der i forvejen er mest interesserede i emnet, som benytter hjemmesiderne.

I forhold til bestræbelsen på at nå så bredt ud til befolkningen som muligt, konkluderes det, at kombinationen af tv-programmer og hjemmesider er et effektivt virkemiddel.

Se eller download rapporten: 'Kommunikation om klima. Evaluering af 'Det klimavenlige Danmark' (2010).

Artikel i Forsk29: Indsats for CO2-reduktion virker (12.2010)

Forskere

Kirsten Gram-Hanssen, Toke Haunstrup Christensen

Christian Deichmann Haagerup, Susanne Hjortholt Simonsen

Sidst opdateret 12. september 2012