Videre til indhold | Videre til menunavigation

Søg
Du er her: Forside / Byggeprocessen / Byggeproces øvrige / Rumkategorier og arealdefinitioner for universiteter - Analyse af erfaringer og praksis som grundlag for bedre projektstyring i bygherrefunktionen
Personal tools

Forskningsudgivelse

Rumkategorier og arealdefinitioner for universiteter - Analyse af erfaringer og praksis som grundlag for bedre projektstyring i bygherrefunktionen

Rapporten har fokus på universitetsbyggeri og den professionelle bygherre, Universitets- og Byggestyrelsen, og hvilke rumkategorier, der er centrale for kommunikationen mellem parterne fra den tidlige planlægning til erfaringsopfølgningen.

Med den digitale udvikling i byggeriet og øget anvendelse af 2D og 3D visualisering stiger behovet for at forbedre kommunikationen mellem den professionelle bygherre og hans ’kunder’ og 'leverandører’. Ved kommunikationens start er det bærende ’produkt’ dels de forskellige brugsrum og deres værdi for ’kunden’, dels hvorledes ’leverandørerne’ skaber rammerne. Rapporten har fokus på universitetsbyggeri og den professionelle bygherre, Universitets- og Byggestyrelsen (UBST), og hvilke rumkategorier, der er centrale for kommunikationen mellem parterne fra den tidlige planlægning til erfaringsopfølgningen. Rapporten giver forslag til, hvordan fælles rumkategorier kan implementeres sammen med fælles regler for opmåling og beregning af bruttoetage-, nettoetage- og konstruktionsarealer i universitetsbyggeri.


Rapportens hovedkonklusioner

Download rapporten Rumkategorier og arealdefinitioner for universiteter (2007)

Sidst opdateret 01. juni 2007