Forskningsudgivelse

Når brugerne bliver synlige i byggeriet

Medarbejderne er ofte brugere af virksomhedens produkter og dermed en enestående god kilde til at få oplysninger om brugerkrav og erfaringer med firmaets produkter.

Rapporten beskriver forskellige metoder, virksomhederne kan bruge for at komme tættere på brugerne. Forskerne har set på, hvordan brugerne på forskellig vis har været involveret i forbindelse med udvikling af en prisbillig familiebolig og et lavenergihus, indretning af værelserne på et hotel, et progran hvor man selv kan designe sit nye køkken og et præfabrikeret vægelement.

Virksomhederne har brugt metoder som f.eks. at lave markedsundersøgelse med fokusgruppeinterview forud for produktudviklingen og etableret dialog med brugerne via virksomhedens hjemmeside. Men i undersøgelsen viste der sig også en helt ny måde, som virksomhederne kunne få brugeroplysninger på: Gennem deres medarbejdere. Medarbejderne er nemlig ofte også brugere af virksomhedens produkter og dermed en enestående god kilde til at få oplysninger om brugerkrav og erfaringer med firmaets produkter.

Se rapporten: 'Når brugerne bliver synlige i byggeriet' (2010). (Udgivet af Erhvervs- og Byggestyrelsen).

Rapporten er udarbejdet på baggrund af forskningsresultater i 'Trans-Users. Transforming construction by user-driven innovation.

Se pressemeddelelsen: 'Medarbejdere er også brugere af virksomhedens produkter' (23.02. 2010).

Artikel i Forsk27: Medarbejdere er også brugere af virksomhedens produkter (03.2010)

Sidst opdateret 04. juni 2012