Forskningsudgivelse

Fremtidens hybride læringsrum 1

Målet med rapporten er at skabe mere viden om, hvordan koblingen mellem skolens fysiske rum og it kan understøtte undervisningen.

På skolerne er der stor interesse for at ændre skolernes fysiske ramme og indretning, så flere forskellige undervisnings- og samarbejdsformer tilgodeses. Tilsvarende er der stor interesse for at integrere it i undervisningen, så it bliver et værktøj, som eleverne helt naturligt udnytter i deres læreprocesser.

Målet med rapporten at skabe mere viden om, hvordan koblingen mellem skolens fysiske rum og it kan understøtte undervisningen. Der redegøres for fem eksemplariske hybride læringsrum, der demonstrerer, hvordan it og bygninger kan spille sammen på en hensigtsmæssig måde i forhold til undervisningen.

Målgruppen er skolebyggeriets ansvarlige parter: kommunale forvaltninger, arkitekter, rådgivere og skoler i forbindelse med skoleindretning.

Se eller download rapporten: 'Fremtidens hybride læringsrum 1' (2009).

Artikel i Forsk27: It kan spille bedre sammen med rum i skolerne (03.2010)


Forskere

Inge Mette Kirkeby

Ole Sejer Iversen og Marie Martinussen

Sidst opdateret 26. marts 2010