Dommerbetænkning

En konkurrence om Rum Form Funktion i folkeskolen - Dommerbetænkning

Dommernes bemærkninger, kritik, anbefalinger og vejledninger til de 21 konkurrencebidrag.

21 totalrådgivere har givet tilbud på 3 konkurrencer under projektet 'Rum - Form - Funktion i Folkeskolen'. Konkurrencerne er udskrevet i et samarbejde mellem Byggedirektoratet i Forskningsministeriet og Uddannelsesstyrelsen i Undervisningsministeriet for at skabe et materiale, der kan inspirere politikere, arkitekter, kommuner, lærere og forældre, når de står over for at skulle renovere eller bygge nye skoler. Visionen har desuden været at indlede et eksemplarisk samarbejde mellem arkitekter og medarbejdere med pædagogisk baggrund, der som resultat skulle kunne give de bedst tænkelige fysiske rammer for en tidssvarende undervisning i folkeskolen.

De 21 forslag har hver på deres måde og i større eller mindre grad levet op til konkurrencens formål. Forslagene bærer stort set alle præg af, at de er resultat af en frugtbar dialog mellem arkitekter og pædagoger, der har arbejdet sammen i respekt for hinandens fagligheder om løsningen af en kompleks opgave. Tilsammen rummer forslagene et væld af særdeles gode ideer til at skabe fornyelse og meget inspirerende stof til eftertanke, når man ude i kommuner og skoler overvejer at bygge om eller bygge nyt.

Dommerbetænkningerne er resultatet af et intenst og forbilledligt arbejde i dommerkomiteerne. Den konsensus, der er opnået, og som dommerbetænkningerne udtrykker, afspejler ligeledes konstruktive og frugtbare diskussioner gennem hele beslutningsprocessen, som fuldt ud lever til den grundlæggende idé om samarbejde mellem alle involverede parter. Dommerbetænkningerne er en meget væsentlig milepæl i projektet 'Rum - Form - Funktion i Folkeskolen'. De kan med deres medvirke til, at der både i de tre konkrete byggeprojekter og forhåbentlig i mange andre tilsvarende projekter ud over landet vil blive skabt skolebygninger, der kan leve op til børns behov langt ind i det næste årtusinde.

Publikation: 'En konkurrence om Rum Form Funktion i folkeskolen - Dommerbetænkning' (Undervisningsministeriet, 1999)

Forskere

Undervisningsministeriet

Sidst opdateret 04. juni 2012